4 Cara Mudah Merawat Rambut Keriting

0
14.52
Malaysia - Setiap bentuk rambut, mulai dari yang lurus, beralun hingga kerinting mempunyai keunikannya tersendiri. Masing-masing bentuk rambut juga mempunyai cara rawatan yang berbeza-beza.

Untuk rambut kerinting, blogger kecantikan Agnes Oryza Kristel mengatakan rawatan untuk rambut kerinting memang agak berbeza dengan bentuk rambut lain. Perlu penjagaan khusus agar rambut tetap terlihat indah dan tidak berantakan. Seperti apa caranya?

1. Menyisir Sebelum Keramas
Wanita pemilik rambut kerinting semula jadi itu biasanya menyisir terlebih dahulu sebelum mencuci. Hal ini dilakukannya untuk menjaga agar rambut tidak kusut dan gugur semasa mencuci.

2. Keramas Dua Kali
Untuk urusan mencuci rambut, wanita yang menjadi blogger kecantikan sejak 2009 itu hanya mencuci dua kali dalam seminggu. "Selebihnya cuci rambut pakai penghawa saja. Jadi setiap rambutnya dibasahin nggak perlu pakai syampu. Misalnya hari ini sudah keramas, besok penghawa saja," kata Agnes saat berbincang dengan wolipop di Conclave, Jl. Wijaya I, Jakarta Selatan, belum lama ini.

Menurutnya, rambut kerinting cenderung lebih kering. Sehingga terlalu sering pakai syampu akan membuat ia lebih kering, mengembang, dan susah diatur.

3. Pakai Krim Rambut
Blogger 24 tahun itu mencadangkan untuk menggunakan vitamin rambut dan krim khas untuk rambut kerinting agar lebih rapi ketika dibentangkan. Krim-krim tersebut boleh dibeli di pusat membeli-belah dengan harga yang berpatutan.

4. Sikat Khusus
Rambut kerinting memang memerlukan rawatan yang khusus, salah satunya dengan menggunakan sikat khusus untuk rambut kerinting. "Kalau rambut kerinting kan lebih gampang kusut, jadi aku pakai sikat yang boleh untuk rambut kerinting. Banyak dijual online, harganya sekitar Rp 200 ribu. Untuk yang rambutnya kerinting, itu wajib punya," tutup graduan komunikasi Universiti Padjadjaran Bandung itu.

MainanFiberglass.Com

Pabrik fiberglass Murah di Solo - Waterboom, Sepeda Air, Kereta mini, Patung Maskot, Tangki, Waterpark, Playground, dll

0 comments: